Patent- och marknadsöverdomstolen har i ett marknadsföringsrättsligt mål prövat frågan om marknadsstörningsavgiftens storlek
2025-03-27På talan av Konsumentombudsmannen meddelade Patent- och marknadsdomstolen förbud och ålägganden enligt marknadsföringslagen mot två bolag verksamma inom telefonförsäljning av bland annat hälsokost och naturläkemedel. Domstolen förpliktade också vart och ett av bolagen att utge en marknadsstörningsavgift om fyra procent av respektive bolags årsomsättning. Sedan bolagen överklagat domen endast i frågan om marknadsstörningsavgift fann Patent- och marknadsöverdomstolen, i likhet med underinstansen, att bolagen hade överträtt marknadsföringslagen på det sätt som Konsumentombudsmannen gjort gällande och att det var fråga om sådana överträdelser som kan läggas till grund för marknadsstörningsavgift. I frågan om marknadsföringsavgiftens storlek fann Patent- och marknadsöverdomstolen att överträdelserna i detta fall var så allvarliga både till sin karaktär och omfattning att det var motiverat att påföra bolagen maximal marknadsstörningsavgift om fyra procent för att avgiften ska vara tillräckligt effektiv och avskräckande. Patent- och marknadsdomstolens domslut i överklagade delar har därför fastställts.
Patent- och marknadsöverdomstolen har inte tillåtit att domen får överklagas till Högsta domstolen.