Patent- och marknadsdomstolen dömer i mål om reklam i sociala medier

2020-01-31

I målet har Konsumentombudsmannen begärt att domstolen ska meddela vissa förbud och ålägganden avseende otillbörlig marknadsföring mot en influencer som har publicerat inlägg på en blogg, på Instagram och på Facebook. Målet rör totalt 30 inlägg som innehåller bilder där influencern bär solglasögon från ett visst företag. I några av inläggen görs dessutom olika hänvisningar till företaget. Företaget har inte blivit stämt i målet.

Målet har till stor del rört frågan om marknadsföringslagen är tillämplig på alla inläggen. Patent- och marknadsdomstolen har i det här fallet bedömt att endast de två inlägg som uttryckligen omfattas av ett avtal mellan influencern och företaget utgör marknadsföring. Konsumentombudsmannens talan har därför lämnats utan bifall avseende övriga inlägg.

Rådmannen Daniel Severinsson säger i en kommentar:

- Patent- och marknadsdomstolen har bedömt att det bara är två av inläggen i målet som har omfattats av ett avtal om marknadsföring mellan influencern och företaget. Det är vidare bara bevisat att dessa båda inlägg har gjorts mot någon form av ersättning och i syfte att öka försäljningen av företagets solglasögon. Övriga inlägg i målet utgör alltså inte marknadsföring och marknadsföringslagen är över huvud taget inte tillämplig på de inläggen.

De två inlägg som omfattas av marknadsföringslagens bestämmelser innehåller bland annat en uppgift om att inläggen är gjorda i ”collaboration” med företaget. Dessutom finns viss annan information som kan upplysa läsaren om att det är fråga om marknadsföring. Patent- och marknadsdomstolen anser ändå att det inte framgår tillräckligt snabbt och tydligt för läsaren att det är fråga om reklam. Eftersom influencers ofta rekommenderar varor och tjänster för att skapa redaktionellt innehåll och blandar dessa inlägg med betalda reklaminlägg anser domstolen att det normalt krävs en tydlig reklammarkering på en framträdande plats i ett inlägg för att uppfylla kravet på reklamidentifiering. Domstolen har därför meddelat ett vitesförbud mot influencerns bolag som har medverkat till marknadsföringen.

För beställning av domen och kopior av handlingar i målet, se kontaktuppgifter till höger. 

För mer information kontakta rådmannen Daniel Severinsson, se kontaktuppgifter till höger.

Andra nyheter

Tingsrätten utdömer långa straff i mål rörande omfattande s.k. kreditbedrägerier

2020-02-03
Tingsrätten har i dag dömt en man, f.d. advokat, för bl.a. 78 fall av grovt bedrägeri, grovt svindleri, elva fall av grovt skattebrott och 22 fall av grovt bokföringsbrott till sju års fängelse. Han åläggs också näringsförbud i tio år
Läs

Rättspsykiatrisk vård för mordförsök på köpcenter

2020-02-04
Tingsrätten har idag dömt en 24-årig man som arbetade på en restaurang på köpcentret Emporia i Malmö för mordförsök den 31 augusti 2019 på en kvinna som arbetade på en annan restaurang där.
Läs

Karolinska Institutet ska betala 3 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift

2020-02-04
Karolinska Institutet ingick i augusti 2018 ett avtal om köp av molekylärbiologiska produkter utan att annonsera upphandlingen. Förvaltningsrätten anser att det inte funnits förutsättningar att frångå huvudregeln att upphandlingar ska annonseras. Karolinska Institutet ska därför betala en upphandlingsskadeavgift om 3 miljoner kr.
Läs

20-årig man döms för mord och en 48-årig man döms för anstiftan till mord

2020-02-04
Uppsala tingsrätt har i det s.k. ”Forsbymålet” idag dömt en 20-årig man för mord och en 48-årig man för anstiftan till mord. En 47-årig man döms för bl.a. skyddande av brottsling, grovt brott och en 15-årig kvinna döms för skyddande av brottsling.
Läs

Förening får inte projektstöd till paintballbana för tävlingsbruk

2020-02-04
Kammarrätten har bedömt att en förening inte har bevisat att den har betalat de utgifter som man sökt ersättning för och därmed inte uppfyller villkoren för att få projektstöd från Jordbruksverket.
Läs