Konstnären Markus Andersson använde ett fotografi som förebild men tavlan var ett nytt konstverk

2017-02-21

Högsta domstolen har i en dom slagit fast att en konstnären Markus Andersson som utan tillåtelse använt ett fotografi som förebild hade omvandlat det fotografiska verket på sådant sätt att han skapat ett nytt och självständigt konstverk. Han gjorde därför inte intrång i fotografens rätt.

Fotografen Jonas Lemberg följde under några dagar en person som hade varit misstänkt för mordet på statsminister Olof Palme. Ett porträtt i närbild kom att användas i massmedia i stor utsträckning. Utan något samtycke från Jonas Lemberg använde Markus Andersson det fotografiska verket som förebild när han gjorde en oljemålning som han kallade ”Svenska syndabockar”. Markus Andersson ställde ut tavlan, la en bild av målningen på sin hemsida och sålde affischer med den. Jonas Lemberg menade att Markus Andersson gjort intrång i hans rätt till det fotografiska verket.

Frågan i målet var vad som krävs för att ett nytt och självständigt verk ska anses ha skapats. Närmare bestämt gällde målet gränsdragningen mellan en bearbetning och en nyskapelse. Om det är ett nytt och självständigt verk, får den som har åstadkommit det nämligen en självständig upphovsrätt till sitt nya verk. Är det däremot bara en bearbetning av originalet, är hans rätt beroende av den som har rätten till originalet. I så fall får han enligt upphovsrättslagen inte förfoga över det utan samtycke från den som skapat originalet, t.ex. genom att kopiera det.

I domen gör Högsta domstolen vägledande uttalanden för hur gränsdragningen bör göras.

När det gäller bedömningen i detta fall konstaterar Högsta domstolen att en helhetsbedömning ska göras av målningen. Personen finns visserligen med i målningen och utgör ett centralt motiv, men tavlans komposition tar över och blir det dominerande. Målningen får en helt annan mening än den som fotografiet har. I stället för ett fotografiskt starkt personporträtt framträder i målningens form en allegori som antyder kritik av ett massmedialt behov av syndabockar. Det handlar om en kommentar över samhället och tiden.

Sammantaget fann Högsta domstolen att konstnären hade omvandlat det fotografiska verket på sådant sätt att han åstadkommit ett nytt och självständigt verk, som ger uttryck för hans individualitet. Hans förfogande över sitt konstverk utgjorde därför inte intrång i Jonas Lemberg rätt till det fotografiska verket.

 

Andra nyheter

I en arbetsrättslig tvist har den stadfästa förlikningen tolkats på så sätt att betalningsskyldigheten till viss del kan fullgöras genom preliminärskatteavdrag

2017-02-22
Högsta domstolen klargör att det, när det av en stadfäst förlikning i en arbetsrättslig tvist inte uttryckligen framgår att skatteavdrag ska göras, ändå kan anses att arbetsgivaren har fullgjort sin betalningsskyldighet mot arbetsgivaren genom att göra skatteavdrag vid utbetalning av förlikningsersättningen.
Läs

Ökad rättssäkerhet i samband med medling och förenklingar i upphovsrättslagen

2017-02-22
Regeringen har i dag lämnat propositionen Ny lag om medling i vissa upphovsrättstvister och förenklingar i upphovsrättslagen till riksdagen.
Läs

Polisen summerar förra året

2017-02-22
Polisens gångna år har präglats starkt av omorganisationen och ett ansträngt operativt läge. Samtidigt syns en positiv utveckling inom flera områden. Det är några slutsatser i Polismyndighetens årsredovisning.
Läs

Högsta domstolen beviljar inte resning i Härjedalsmålet

2017-02-23
Högsta domstolen har tagit ställning till en resningsansökan som gäller en hovrättsdom från år 2002 rörande rätten till renskötsel i Härjedalen. Enligt domstolen kan en del av de åberopade omständigheterna och bevisen inte beaktas i resningsärendet, och det övriga materialet räcker inte för resning.
Läs

Malmöbon Ahmad Qadan döms för terrorfinansiering genom Facebook

2017-02-23
Malmö tingsrätt har i dag meddelat dom i ett mål som rör uppmaningar på Facebook om att finansiera terroristbrott. Ahmad Qadan döms till fängelse sex månader.
Läs