Skaraborgs tingsrätt friar bilfirma efter konsumenttvist
2018-10-26 | Skaraborgs tingsrätt
En konsument som köpt en äldre personbil från en bilfirma kräver återbetalning och skadestånd med hänvisning till fel på bilen. Tingsrätten finner att de fel som uppstått inte kan härledas till leveranstidpunkten och ogillar därför kärandens yrkanden. Konsumenten döms att ersätta bilfirmans rättegångskostnader.
Bakgrund och tvistens innehåll
En konsument köpte sommaren 2014 en veteranbil av en firma som företrätts av en närstående till den formella säljaren. Parterna är överens om att bilen såldes “i befintligt skick” och att köparen körde bilen några hundra meter innan köpet fullbordades. Kort efter köpet uppstod elrelaterade startproblem, som ledde till att bilen inte längre gick att starta. Konsumenten hävde köpet, yrkade återgång av köpeskilling och skadestånd samt åberopade ett serviceinspektionsprotokoll med 33 punkter från före försäljningen.
Respondentens försvar
Firmans företrädare hävdade att:
- Säljaren agerade som ombud för den formella ägaren och ingen personlig avtalsrelation uppstått mellan köparen och de personer som tog emot köparen i bilfirmans lokaler.
- Bilen besiktigades utan anmärkning både via en auktoriserad verkstad och vid besiktning efter köpet.
- Av de 33 fel som noterats i serviceinspektionsprotokollet hade minst 17 punkter åtgärdats före avlämnandet. De återstående felen bedömdes vara sådana som normalt förekommer på en bil av aktuell ålder och inte påverka motorns funktion.
- Konsumenten undertecknade ett kvitto där bilen godkändes i befintligt skick.
Domstolens bedömning
Tingsrätten konstaterade att:
- Fel som visar sig inom sex månader från leverans anses utgöra ursprungliga fel om inte säljaren kan visa att de uppkommit efter avlämnandet eller är oförenliga med varans natur.
- Det rådde inget tvivel om att elrelaterade startfel förelegat när bilen stod still från slutet av 2014, men det var mer sannolikt att dessa fel uppstått efter leverans.
- Respondenten visat att car-elektronikrelaterade fel inte förelegat vid avlämnandet eftersom bilen besiktigats utan anmärkning.
- Köparen saknade rätt att häva köpet och hade inte heller styrkt rätt till skadestånd eller ersättning för psykiskt lidande.
Kärandens samtliga yrkanden ogillades.
Rättegångskostnader
Enligt domen ska konsumenten ersätta bilfirmans rättegångskostnader om 75 241 kr samt betala ränta enligt 6 § räntelagen från domsdagen tills beloppet är helt erlagt.
Källhänvisning
Denna nyhetsartikel behandlar en händelse inom ett rättsområde och baseras på tillförlitliga källor. Underlaget består dels av allmänt tillgängliga handlingar som kan begäras ut med stöd av offentlighetsprincipen, dels av uppgifter som tillhandahållits Lexbase nyhetstjänst med stöd av källskydd. Lexbase nyhetstjänst tillämpar detta skydd i enlighet med bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).
Så begär du ut handlingar:
För att ta del av de handlingar som ligger till grund för artikeln, kontakta Tingsrätt tingsrätt och uppge målnummer B 999-99 i din förfrågan.
Kontaktuppgifter:
Tingsrätt Tingsrätt
Stockholm, Stockholmsvägen 1
Telefon: 0700078789
E-post: tingsratt@dom.se
Denna artikel bygger på uppgifter från offentliga källor samt information förmedlad genom Lexbase nyhetstjänst under källskydd. Artikeln sätter dessa fakta i sitt sammanhang för att belysa relevanta samhällsfrågor och rättsfall.