Sök nyheter och fördjupade reportage med inriktning på svenska rättsfall.
Artiklar om Anders Andersson
3 nyhetsartiklar finns att läsa
Anders Andersson född lördag 1 maj 1990 som bor i Stockholm.

Kreditreklam stoppas efter brist på måttfullhet

2020-06-25 | Stockholms tingsrätt

Patent- och marknadsdomstolen har förbjudit den svarande att i sina reklamfilmer framställa krediter som ett enkelt sätt att lösa ekonomiska problem. I fyra TV- och webbfilmer användes det nybildade begreppet ”bynka” för att framhålla möjligheten att ta, utöka, pausa eller ändra lån med knapptryck, utan att upplysa om de faktiska ekonomiska konsekvenserna. Den svarande ålades också att ersätta käranden med 44 928 kronor i rättegångskostnader och hotas av vite om 500 000 kronor för fortsatt otillbörlig marknadsföring.

Bakgrund

Den svarande är ett kreditmarknadsbolag som erbjuder blancolån mellan 10 000 och 300 000 kronor. Utöver nya lån finns tjänster för att samla lån, utöka befintligt lånebelopp samt pausa eller justera månadsbetalningen. Under 2019 visades fyra reklamfilmer i TV-kanaler och på YouTube.

Påstådd otillbörlig marknadsföring

I samtliga reklamfilmer användes ordet ”bynka” som samlingsbegrepp för att beskriva kredit­tjänsternas olika funktioner. Tre filmer skildrade plötsliga betalningssvårigheter eller behov av lyxkonsumtion, där lösningen presenterades som ett ”bynk” via klick eller svep. Den fjärde filmen visade en idyllisk skärgårdssituation under parollen ”Döld namn bynkar” och gav intryck av att skuldsättning är lika naturligt och bekymmersfritt som att hoppa i havet.

Domstolens bedömning

Domstolen fann att reklamen stred mot kravet på måttfullhet i 6 a § konsumentkreditlagen. Helhetsbedömningen visade att genomsnittskonsumenten inom den aktuella målgruppen ges intrycket av att lån är en helt bekymmersfri lösning, utan tillräcklig information om kostnader eller risker. Reklamens humoristiska framtoning och snabba klipp förstärkte intrycket av en enkel och konsekvensfri kreditanvändning, vilket lockar till oöverlagt beslut och är otillbörligt enligt marknadsföringslagen.

Förbud och vite

Domstolen förbjöd den svarande att vid marknadsföring av krediter framhålla fördelar på ett sätt som ger intryck av att lån är ett lättvindigt sätt att lösa ekonomiska problem eller att pausa/ändra månadskostnaden utan konsekvenser. Förbudet förenades med vite om 500 000 kronor.

Rättegångskostnader

Den svarande förpliktades att ersätta käranden för rättegångskostnader med 44 928 kronor jämte ränta enligt räntelagen från domsdagen tills betalning sker.

Faktaruta
Fakta
Värde
Domstol
Patent- och marknadsdomstolen
Domsdatum
25 juni 2020
Lagrum
6 a § konsumentkreditlagen; marknadsföringslagen
Påtalad marknadsföring
TV- och webbfilmer med begreppet “bynka”
Förbud mot
Marknadsföring som trivialiserar kreditrisker
Vite
500 000 kr
Rättegångskostnader
44 928 kr

Källhänvisning

Denna nyhetsartikel behandlar en händelse inom ett rättsområde och baseras på tillförlitliga källor. Underlaget består dels av allmänt tillgängliga handlingar som kan begäras ut med stöd av offentlighetsprincipen, dels av uppgifter som tillhandahållits Lexbase nyhetstjänst med stöd av källskydd. Lexbase nyhetstjänst tillämpar detta skydd i enlighet med bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).

Så begär du ut handlingar:

För att ta del av de handlingar som ligger till grund för artikeln, kontakta Tingsrätt tingsrätt och uppge målnummer B 999-99 i din förfrågan.

Kontaktuppgifter:

Tingsrätt Tingsrätt

Stockholm, Stockholmsvägen 1

Telefon: 0700078789

E-post: tingsratt@dom.se

Denna artikel bygger på uppgifter från offentliga källor samt information förmedlad genom Lexbase nyhetstjänst under källskydd. Artikeln sätter dessa fakta i sitt sammanhang för att belysa relevanta samhällsfrågor och rättsfall.

Publicerad av Lexbase redaktion redaktionen@lexbase.se